Wat is een MVP? En waarom is het nodig?

21 sep 2025

Wat is een MVP? En waarom is het nodig?

Een MVP (Minimum Viable Product) is de versie van een nieuw product waarmee je met de minst mogelijke inspanning de maximale hoeveelheid aannames valideert. Een MVP staat bekend als de meest gestripte versie van een product of dienst. Deze versie moet wel voldoende waarde bieden om aan gebruikers te tonen en dus een probleem oplossen. Het hoofddoel is om een werkend product zo snel mogelijk op de markt te brengen met minimale middelen en investeringen. Hierdoor verzamel je waardevolle gebruikersfeedback om het product te verbeteren.

Het concept van een Minimum Viable Product (MVP) is bedacht door Eric Ries als onderdeel van de Lean Startup-methodiek. In zijn boek The Lean Startup introduceerde hij het MVP als een manier om snel te leren van gebruikers met minimale middelen.

Waarom een Minimum Viable Product?

Een van de meest gemaakte fouten van mislukte softwareprojecten is het bouwen van een product waar uiteindelijk niemand voor wilt betalen. Door eerst de minimale versie van je product te testen bespaar je later veel tijd en geld in het ontwikkelproces van jouw platform. Zodra je feedback hebt ontvangen en je product op een itererende wijze (Build-Measure-Learn) verbetert, behaal je (een betere) product-market-fit. Dit is het moment waarop je ‘tractie’ krijgt en je product steeds meer waarde begint te krijgen.

Voordelen van een Minimum Viable Product voor jouw bedrijf

  • Risicobeperking en kapitaalbehoud: In plaats van maanden tot jarenlang veel budget te spenderen op de ‘ideale’ oplossing, test je in een vroeg stadium hoe de markt reageert op de oplossing. Zo vermijdt investeringen in functies die later onnodig blijken.

  • Vroege validatie: je leert in de praktijk wat gebruikers echt nodig hebben en of bereid zijn om te betalen voor je oplossing. Dit gevalideerde inzicht is onbetaalbaar en stelt je in staat om de verdere ontwikkeling te baseren op feiten en niet op onderbuikgevoel.

  • Time-to-market: Door de omvang bewust klein te houden, kun je sneller live gaan. Dit geeft concurrentievoordeel en stelt je in staat om omzet te genereren terwijl je het product verder doorontwikkelt. Daarnaast is momentum van een nieuw idee een heel belangrijke factor, want niet elk idee is op elk moment nog evenveel waard, dit is continu in beweging. 

  • Prioriteiten helder krijgen: vanuit de feedback die je krijgt kun je beter de prioriteiten bepalen van de functionaliteiten die geïmplementeerd moeten worden. Om dit te kunnen bepalen kun je de "MOSCOW"-Methode toepassen. 

Wat kost het ontwikkelen van een MVP?

De kosten voor het ontwikkelen van een Minimum Viable Product (MVP) zijn volledig afhankelijk van de scope en complexiteit en liggen aanzienlijk lager dan bij een traditionele, grote productontwikkeling. De MVP-aanpak volgt iteraties en het Lean/Agile-principe om de investering te doseren en alleen te bouwen wat bewezen gewenst is, wat verspilling (waste) beperkt en kosten verlaagt. De totale prijs wordt beïnvloed door diverse factoren, zoals de uurtarieven van ontwikkelaars, de snelheid en kwaliteit van het ontwikkelteam, het strategisch gebruik van Open Source componenten en de duurzaamheid van de gekozen technologie en architectuur om toekomstige problemen te voorkomen. Ook de vermijding van Vendor Lock-in en het helder vastleggen van het Intellectuele Eigendom zijn belangrijke factoren om rekening mee te houden. Door deze punten slim te beheren, wordt de MVP de meest kosteneffectieve route naar een succesvol software product.

Menu

Menu

Wat is een MVP? En waarom is het nodig?

21 sep 2025

Wat is een MVP? En waarom is het nodig?

Een MVP (Minimum Viable Product) is de versie van een nieuw product waarmee je met de minst mogelijke inspanning de maximale hoeveelheid aannames valideert. Een MVP staat bekend als de meest gestripte versie van een product of dienst. Deze versie moet wel voldoende waarde bieden om aan gebruikers te tonen en dus een probleem oplossen. Het hoofddoel is om een werkend product zo snel mogelijk op de markt te brengen met minimale middelen en investeringen. Hierdoor verzamel je waardevolle gebruikersfeedback om het product te verbeteren.

Het concept van een Minimum Viable Product (MVP) is bedacht door Eric Ries als onderdeel van de Lean Startup-methodiek. In zijn boek The Lean Startup introduceerde hij het MVP als een manier om snel te leren van gebruikers met minimale middelen.

Waarom een Minimum Viable Product?

Een van de meest gemaakte fouten van mislukte softwareprojecten is het bouwen van een product waar uiteindelijk niemand voor wilt betalen. Door eerst de minimale versie van je product te testen bespaar je later veel tijd en geld in het ontwikkelproces van jouw platform. Zodra je feedback hebt ontvangen en je product op een itererende wijze (Build-Measure-Learn) verbetert, behaal je (een betere) product-market-fit. Dit is het moment waarop je ‘tractie’ krijgt en je product steeds meer waarde begint te krijgen.

Voordelen van een Minimum Viable Product voor jouw bedrijf

  • Risicobeperking en kapitaalbehoud: In plaats van maanden tot jarenlang veel budget te spenderen op de ‘ideale’ oplossing, test je in een vroeg stadium hoe de markt reageert op de oplossing. Zo vermijdt investeringen in functies die later onnodig blijken.

  • Vroege validatie: je leert in de praktijk wat gebruikers echt nodig hebben en of bereid zijn om te betalen voor je oplossing. Dit gevalideerde inzicht is onbetaalbaar en stelt je in staat om de verdere ontwikkeling te baseren op feiten en niet op onderbuikgevoel.

  • Time-to-market: Door de omvang bewust klein te houden, kun je sneller live gaan. Dit geeft concurrentievoordeel en stelt je in staat om omzet te genereren terwijl je het product verder doorontwikkelt. Daarnaast is momentum van een nieuw idee een heel belangrijke factor, want niet elk idee is op elk moment nog evenveel waard, dit is continu in beweging. 

  • Prioriteiten helder krijgen: vanuit de feedback die je krijgt kun je beter de prioriteiten bepalen van de functionaliteiten die geïmplementeerd moeten worden. Om dit te kunnen bepalen kun je de "MOSCOW"-Methode toepassen. 

Wat kost het ontwikkelen van een MVP?

De kosten voor het ontwikkelen van een Minimum Viable Product (MVP) zijn volledig afhankelijk van de scope en complexiteit en liggen aanzienlijk lager dan bij een traditionele, grote productontwikkeling. De MVP-aanpak volgt iteraties en het Lean/Agile-principe om de investering te doseren en alleen te bouwen wat bewezen gewenst is, wat verspilling (waste) beperkt en kosten verlaagt. De totale prijs wordt beïnvloed door diverse factoren, zoals de uurtarieven van ontwikkelaars, de snelheid en kwaliteit van het ontwikkelteam, het strategisch gebruik van Open Source componenten en de duurzaamheid van de gekozen technologie en architectuur om toekomstige problemen te voorkomen. Ook de vermijding van Vendor Lock-in en het helder vastleggen van het Intellectuele Eigendom zijn belangrijke factoren om rekening mee te houden. Door deze punten slim te beheren, wordt de MVP de meest kosteneffectieve route naar een succesvol software product.

Menu

Menu

Wat is een MVP? En waarom is het nodig?

21 sep 2025

Wat is een MVP? En waarom is het nodig?

Een MVP (Minimum Viable Product) is de versie van een nieuw product waarmee je met de minst mogelijke inspanning de maximale hoeveelheid aannames valideert. Een MVP staat bekend als de meest gestripte versie van een product of dienst. Deze versie moet wel voldoende waarde bieden om aan gebruikers te tonen en dus een probleem oplossen. Het hoofddoel is om een werkend product zo snel mogelijk op de markt te brengen met minimale middelen en investeringen. Hierdoor verzamel je waardevolle gebruikersfeedback om het product te verbeteren.

Het concept van een Minimum Viable Product (MVP) is bedacht door Eric Ries als onderdeel van de Lean Startup-methodiek. In zijn boek The Lean Startup introduceerde hij het MVP als een manier om snel te leren van gebruikers met minimale middelen.

Waarom een Minimum Viable Product?

Een van de meest gemaakte fouten van mislukte softwareprojecten is het bouwen van een product waar uiteindelijk niemand voor wilt betalen. Door eerst de minimale versie van je product te testen bespaar je later veel tijd en geld in het ontwikkelproces van jouw platform. Zodra je feedback hebt ontvangen en je product op een itererende wijze (Build-Measure-Learn) verbetert, behaal je (een betere) product-market-fit. Dit is het moment waarop je ‘tractie’ krijgt en je product steeds meer waarde begint te krijgen.

Voordelen van een Minimum Viable Product voor jouw bedrijf

  • Risicobeperking en kapitaalbehoud: In plaats van maanden tot jarenlang veel budget te spenderen op de ‘ideale’ oplossing, test je in een vroeg stadium hoe de markt reageert op de oplossing. Zo vermijdt investeringen in functies die later onnodig blijken.

  • Vroege validatie: je leert in de praktijk wat gebruikers echt nodig hebben en of bereid zijn om te betalen voor je oplossing. Dit gevalideerde inzicht is onbetaalbaar en stelt je in staat om de verdere ontwikkeling te baseren op feiten en niet op onderbuikgevoel.

  • Time-to-market: Door de omvang bewust klein te houden, kun je sneller live gaan. Dit geeft concurrentievoordeel en stelt je in staat om omzet te genereren terwijl je het product verder doorontwikkelt. Daarnaast is momentum van een nieuw idee een heel belangrijke factor, want niet elk idee is op elk moment nog evenveel waard, dit is continu in beweging. 

  • Prioriteiten helder krijgen: vanuit de feedback die je krijgt kun je beter de prioriteiten bepalen van de functionaliteiten die geïmplementeerd moeten worden. Om dit te kunnen bepalen kun je de "MOSCOW"-Methode toepassen. 

Wat kost het ontwikkelen van een MVP?

De kosten voor het ontwikkelen van een Minimum Viable Product (MVP) zijn volledig afhankelijk van de scope en complexiteit en liggen aanzienlijk lager dan bij een traditionele, grote productontwikkeling. De MVP-aanpak volgt iteraties en het Lean/Agile-principe om de investering te doseren en alleen te bouwen wat bewezen gewenst is, wat verspilling (waste) beperkt en kosten verlaagt. De totale prijs wordt beïnvloed door diverse factoren, zoals de uurtarieven van ontwikkelaars, de snelheid en kwaliteit van het ontwikkelteam, het strategisch gebruik van Open Source componenten en de duurzaamheid van de gekozen technologie en architectuur om toekomstige problemen te voorkomen. Ook de vermijding van Vendor Lock-in en het helder vastleggen van het Intellectuele Eigendom zijn belangrijke factoren om rekening mee te houden. Door deze punten slim te beheren, wordt de MVP de meest kosteneffectieve route naar een succesvol software product.

Menu

Menu